Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Ombouwen naar vol elektrisch (de diesel eruit!)

Ombouwen naar vol elektrisch (de diesel eruit!) 26 okt 2016 11:15 #778681

vraag ? Waarom een 230 V elektro motor en geen 24 of 48 V 27 ft denk dat je aan 8 a 10 kW al voldoende hebt. Daarnaast zou ik zeker overwegen om LifePro4 batterijen te nemen, scheelt je zeker in gewicht maar ook in levensduur etc enorm. Okë eerst uitgaven is wat meer maar je zal op de lange termijn er meer profijt uit trekken ( Peper zal dit zeker beamen)
Alweer 5 jaar en 10 mmaanden lid, de Rev is een gepasseerd station, daarom heb ik Faran gevraagd om mijn eigennaam als scherm naam te gebruiken.
Rob Bosman was dus Rev.
SV Second Chance de bouw van onze eigen hout epoxy catamaran, 12 m x 6m
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ombouwen naar vol elektrisch (de diesel eruit!) 26 okt 2016 11:48 #778688

  • john 338
  • john 338's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 363
dat komt zo: een omvormer van 3kw - 12v naar 220v heb ik al.
plus hoger voltage is lage stroom, waardoor de bedrading dunner en goedkoper kan.
bij vollast maar 13,6 Amp ! hier door is de regelaar ook vrij klein en eenvoudig.
eerst de motor en regelaar bestellen, dan eens kijken hoe het werkt.
Dit kan dan gewoon aan het net 220v.
Zaterdag hopelijk de boot uit het water. mooie winterklus!
De oude motor bewaar ik voorlopig tot ik zeker ben dat het allemaal werkt.
john
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ombouwen naar vol elektrisch (de diesel eruit!) 26 okt 2016 11:58 #778689

  • FKZ
  • FKZ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1157
John mooi streven om om te bouwen

Je geeft aan een laag budget te willen aanhouden een echte DIY toepassing dus. Niks mis mee aangezien er veel betrouwbare E-componenten beschikbaar zijn. Ik zou eerst een aantal testen doen met je huidige motor om een besef te krijgen van het vermogen wat je nodig hebt. JE schrijft eenvoudig 220 motortjes met een frequentie omvormer gevoed uit een omvormer. Gezien je huidige motor van 7 pk heb je aan 3 kw ruim voldoende. Ik zou persoonlijk proberen om de keerkoppeling er tussenuit te halen. Wil je eventueel een overbrenging kijk dan naar een riem overbrenging. Hier door kan je goedkoop je E-motor afstemmen op je schroef en boot. Al een keer eerder geplaatst http://www.thunderstruck-ev.com/sevcon-brushless-sailboat-kit-8.5kw.html

op MP staat ook al een tijdje een mooie combi enkel accus toevoegen
marktplaats

ben benieuwd naar je keuzes, en uit eindelijke uitvoering.

succes
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ombouwen naar vol elektrisch (de diesel eruit!) 26 okt 2016 12:21 #778702

  • Ome Ed
  • Ome Ed's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 308
Interessant. Ik heb mij al eens afgevraagd waarom dieselelektrische-aandrijving zelden of nooit op zeilboten wordt toegepast. 230/380v AC motoren, en ook AC generatoren, zijn volop verkrijgbaar, vaak voor heel interessante prijzen. Ik ben benieuwd naar de afloop, en ga dit volgen.
Unmündigkeit ist das Unvermögen, sich seines Verstandes ohne Leitung eines anderen zu bedienen. Selbstverschuldet ist diese Unmündigkeit, wenn die Ursache derselben nicht am Mangel des Verstandes, sondern der Entschließung und des Muthes liegt, sich seiner ohne Leitung eines anderen zu bedienen....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ombouwen naar vol elektrisch (de diesel eruit!) 26 okt 2016 12:44 #778720

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6361
FKZ schreef :
Ik zou persoonlijk proberen om de keerkoppeling er tussenuit te halen. Wil je eventueel een overbrenging kijk dan naar een riem overbrenging. Hier door kan je goedkoop je E-motor afstemmen op je schroef en boot.
Je realiseert je hopelijk wel, dat de saildrive zowel keerkoppeling als schroefasinstallatie is?
Als TS de saildrive weghaalt moet hij eerst een schroefas verzinnen... En of de KK uit de saildrive te demonteren is, zodanig dat de rest blijft werken en het proces nog omkeerbaar is, betwijfel ik een beetje. Moet je dus al een andere saildrive gaan zoeken, en je moet nog een reductie knutselen want 3000 toeren op de schroef is wat veel...

@TS: hoe vaak wil je die lange afstanden gaan varen? Vanaf welke afstand wil je een generator gaan inzetten? (Oftewel: hoeveel accu-capaciteit ga je nodig hebben?) En verder: die generator moet dan wel in een tempo kunnen laden dat je verbruik op de motor bijhoudt. Dat is een grote genrator die een boel lawaai gaat maken...
Laatst bewerkt: 26 okt 2016 12:50 door Apae.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ombouwen naar vol elektrisch (de diesel eruit!) 26 okt 2016 12:48 #778723

john 338 schreef :
Het ding stinkt (in en buiten de boot) en maakt te veel herrie.
Het beestje is dan ook goed op leeftijd, uit 1979.


Dat kan eigenlijk nooit de reden zijn om die motor aan de kant te doen.
Stinken heeft niets met de leeftijd (van een motor dan :whistle: ) te maken maar betekent minuscule lekjes en (oude) poreuze slangen o.i.d.
En als ik zo in je motorruimte kijk begrijp ik die errie ook wel want van geluidsisolatie is geen spoor te bekennen.
Overigens zal een 3KW electromotor nooit hetzelfde vermogen aan de schroef kunnen leveren als je 10KW MD7A.
Je zult daarmee hooguit 55-60% halen van je huidige maximale snelheid.
Want wat er ook vaak wordt verkondigd; Één KW van een electromotor aan de as is precies hetzelfde als één KW aan de krukas van een diesel.
Hooguit is het zo dat een electromotor een veel hoger rendement(tot meer dan 0%) heeft als een oudere dieselmotor (ca.35%) maar met het uitgaande vermogen heeft dat niks te maken.

Je zult trouwens tussen electromotor en saildrive wel een vertragingskast moeten zetten want anders wordt de uitgaande toerental van die saildrive veel te groot voor een 3000rpm motor .
Als het een 110S saildrive is zal dat minimaal een extra vertraging van 1:1,25 moeten zijn anders zal de passende schroef dermate klein moeten zijn dat die niet of moeilijk te krijgen zal zijn.
Ik weet waarover ik het heb want ik had hetzelfde probleem toen ik van de 2500 rpm van mijn oude MD5A naar de huidige Vetus met 3100 rpm ging.
Je kunt het toerental natuurlijk met een regelaar wel omlaag krijgen maar dan gaat die 3KW evenredig omlaag tenzij je het Voltage omhoog haalt en gelijktijdig de frequentie omlaag (uiteraard als het om een wisselstroom motor gaat).Of dat kan en mag met die electromotor weet ik niet.

Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ombouwen naar vol elektrisch (de diesel eruit!) 26 okt 2016 12:49 #778725

  • john 338
  • john 338's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 363
dit is de huidige situatie. let op de incontinentie mat onder de motor. Zo loopt/lekt het een en ander al netjes in een bakje.
Na de laatste keer een stuk volgas gevaren te hebben leek het of de boot in fik stond.
Tja de brug ging open voor een beroeps...
Zal gedurende testen ombouwen meer plaatsen.




word vervolgd :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ombouwen naar vol elektrisch (de diesel eruit!) 26 okt 2016 12:53 #778727

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3568
@John 338:
Rev zijn opmerking heeft meer implicaties dan alleen de conversie van 12V naar 230/400V 3~.

Door te kiezen voor een 12V opslag ga je vanuit die opslag met 3000W/12V=250A naar de omvormer toe. Dat zijn ook geen kinderachtige kabels! De kabeldiameter van omvormer naar motor is dan weliswaar klein, maar van de accu naar de omvormer is dan juist groot. 250A vraagt bijna om een koperen rails of kabels van 50mm2 of meer (een beetje afhankelijk van de lengte). Aan de omvormer waar je over spreekt, moeten dus een paar stevige aansluitingen zitten om de accu's aan te sluiten en niet een paar 'babanestekkers' of 'krokodil klemmen'.

De generator die je in mijn post zag is een 3 fase generator met gelijkrichter. Daar komt dus geen transformeerbaar vermogen uit...
Daar komt wel 3kW uit voor het laden van een 48V accubank. Als je 3kW bij 48V wilt verplaatsen door een kabel, spreek je over 63A en dat krijg je gemakkelijk door een 16mm2 leiding heen, zolang je die maar niet te lang maakt.

Voor nood moet je dan een 3~ 230/400V generator aanschaffen, bij voorkeur op diesel vanwege brandgevaar. Daar kun je dan (als deze draait) wel mooi de Senseo op aansluiten en ook een normale stofzuiger, de haakse slijper en de boormachine. Het is niet zo dat 230/400V 50Hz alleen maar nadelen heeft.

Hoe ga je het toerental van de schroef regelen? Eénvoudig is een ster/driehoek schakelaar die dan 'stop', 'ster vooruit' en 'driehoek vooruit' (en 2 standen achteruit natuurlijk). Dat is niet lekker regelen. Ik neem aan dat je wat subtieler wilt regelen. Dan heb je een frequentie omvormer nodig. Die doet eigenlijk hetzelfde als de 12/230/400V omvormer, alleen de frequentie van de stroom wordt geregeld. Dan heb je al het verlies van 2 omvormers dat je extra moet opwekken.

Een 3kW omvormer naar een 3~ motor met frequentie regeling is niet vreselijk duur, ik schat een €150. (jij zou dat overigens best duur kunnen vinden!) een 3~ motor op een lage spanning (rond de 60V) is prijzig, maar kan de zelfde montage hebben als een 230V motor, zodat deze 'bout voor bout' te monteren is.

230/400V op het water... dat is niet wat we nog onder een 'veilige spanning' verstaan (op het droge trouwens ook niet). 48 tot 60V gelijkspanning wordt nog wel als veilig gezien (al moet je echt niet met je tong gaan voelen of de batterij nog wel vol is!) Het is met name de 50Hz frequentie die het zo onveilig maakt, want daardoor gaat je hart 'in fibrilleren'.

Ik ben echt de laatste die jou dit plan uit het hoofd wil praten, in tegendeel! Ik biedt je gratis 4 jaar expertise in elektrisch varen aan om gebruik van te maken. Die expertise zegt dat 12V als opslagspanning niet erg handig is (24V is al beter, maar 48V nog beter) en dat 230/400V aan boord gewoon gevaarlijk is (maar wel handig voor de koelkast en de Senseo. Overigens vind ik Senseo gewoon smerige koffie, er is veel beter). Je baseert het geheel op een gratis 3kW 12-230V omvormer... de kosten die je moet maken om een betrouwbare en veilige installatie te krijgen konden wel eens veel hoger worden dan de nieuwprijs van die omvormer, of een degelijke revisie van jouw diesel.
Groeten, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ombouwen naar vol elektrisch (de diesel eruit!) 26 okt 2016 12:59 #778730

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3568
Yellow Boat schreef :
Stinken heeft niets met de leeftijd (van een motor dan :whistle: ) te maken maar betekent minuscule lekjes en (oude) poreuze slangen o.i.d.

:laugh: :laugh: :laugh:
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ombouwen naar vol elektrisch (de diesel eruit!) 26 okt 2016 14:13 #778748

Ome Ed schreef :
Interessant. Ik heb mij al eens afgevraagd waarom dieselelektrische-aandrijving zelden of nooit op zeilboten wordt toegepast.

Vermoedelijk vooral omdat boten geen wielen hebben waar de electromotoren zo handig in opgeborgen kunnen worden. (treinen, en tegenwoordig ook hybride auto's).

En het zal ook erg veel plaats innemen.
Nu heb je een motor en een dieseltank.
Die motor wordt kleiner (elektrisch), de tank blijft voor de generator, de generator komt erbij, en als buffer voor de energie ook nog eens een hele partij accu's. Geen vooruitgang, het is nog steeds fossiel, en misschien een beetje zonne-energie.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 26 okt 2016 14:14 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ombouwen naar vol elektrisch (de diesel eruit!) 26 okt 2016 14:26 #778749

Baasklusje schreef :
Ome Ed schreef :
Interessant. Ik heb mij al eens afgevraagd waarom dieselelektrische-aandrijving zelden of nooit op zeilboten wordt toegepast.

Vermoedelijk vooral omdat boten geen wielen hebben waar de electromotoren zo handig in opgeborgen kunnen worden. (treinen, en tegenwoordig ook hybride auto's).

En het zal ook erg veel plaats innemen.
Nu heb je een motor en een dieseltank.
Die motor wordt kleiner (elektrisch), de tank blijft voor de generator, de generator komt erbij, en als buffer voor de energie ook nog eens een hele partij accu's. Geen vooruitgang, het is nog steeds fossiel, en misschien een beetje zonne-energie.

We hadden het aan boord van een catamaran. Neemt meer plek in en weegt meer. Maar heeft ook wel voordelen. Zuinig in gebruik. Kleinere diesel nodig voor de generator (draait altijd optimaal als hij draait), gewicht kan je gunstiger neerzetten aan boord, stiller dan een diesel door goede isolatie en dubbele ophanging genset, en de regeneratie tijdens zeilen is tof. Er draaide een airco moeiteloos op mee.
Helaas ging 1 kant kapot. We zijn nu naar diesels over omdat we gewicht kwijt wilden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ombouwen naar vol elektrisch (de diesel eruit!) 26 okt 2016 14:30 #778750

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3568
Baasklusje schreef :
Ome Ed schreef :
Interessant. Ik heb mij al eens afgevraagd waarom dieselelektrische-aandrijving zelden of nooit op zeilboten wordt toegepast.

Vermoedelijk vooral omdat boten geen wielen hebben waar de electromotoren zo handig in opgeborgen kunnen worden. (treinen, en tegenwoordig ook hybride auto's).
Dan wordt het afgeveerde gewicht in verhouding lager dan het niet afgeveerde gewicht, dat is slecht voor de wegligging. Meestal wordt bij lichte voertuigen (Smart E, Nissan leaf) de motor toch in het chassis geplaatst. Zouden ze nu eens niet zo raar doen en de motor met aluminium draad willen wikkelen, dan maakt een naafmotor ook in een lichtere auto een kans.

En het zal ook erg veel plaats innemen.
Nu heb je een motor en een dieseltank.
Die motor wordt kleiner (elektrisch), de tank blijft voor de generator, (aangezien de efficiëntie verbeterd, kan de tank behoorlijk worden verkleind) de generator komt erbij (niet altijd, dit hangt af van je vaargebied), en als buffer voor de energie ook nog eens een hele partij accu's (ook dat hangt af van je vaargebied, je eigen vaargedrag en hoeveel methoden tot het opwekken van energie je kunt inzetten). Geen vooruitgang, het is nog steeds fossiel, en misschien een beetje zonne-energie.

BK, wat ben je weer pessimistisch! Sunday vaart de hele Noordzee rond op een 100W zonnepaneel, met een 2kW EBBM, zonder generator en gebruikt 0% fossiel! Het kan dus best, als je maar wilt!
Groeten, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Laatst bewerkt: 26 okt 2016 14:30 door Peper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ombouwen naar vol elektrisch (de diesel eruit!) 26 okt 2016 14:30 #778751

Zo kan het ook.
Bijlagen:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ombouwen naar vol elektrisch (de diesel eruit!) 26 okt 2016 14:46 #778753

Peper schreef :
BK, wat ben je weer pessimistisch! Sunday vaart de hele Noordzee rond op een 100W zonnepaneel, met een 2kW EBBM, zonder generator en gebruikt 0% fossiel! Het kan dus best, als je maar wilt!
Groeten, Peper.

Hear hear en zo is het, maar 230V ik vindt het nogal wat en zeker met alles wat YB ook aanhaalt.

Mijn advies, ik was hier al mee bezig toen ik me 24 ft aan het refitten was luister naar Peper en gebruik de ervaring van Sunday die hebben echt ervaring op dit gebied.

mijn 2 dirham

Gr Rob

Kijk hier eens naar, oke geen 250 euro maar denk wel een stukje veiliger.
www.bellmarine.nl/?nr=67
Alweer 5 jaar en 10 mmaanden lid, de Rev is een gepasseerd station, daarom heb ik Faran gevraagd om mijn eigennaam als scherm naam te gebruiken.
Rob Bosman was dus Rev.
SV Second Chance de bouw van onze eigen hout epoxy catamaran, 12 m x 6m
Laatst bewerkt: 26 okt 2016 14:49 door Rob Bosman.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ombouwen naar vol elektrisch (de diesel eruit!) 26 okt 2016 15:08 #778762

Ik blijf zo lang mogelijk fossiel stoken.
Als straks niemand het meer hebben wil dan wordt het vanzelf spotgoedkoop!
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ombouwen naar vol elektrisch (de diesel eruit!) 26 okt 2016 15:13 #778767

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6361
Vraag en aanbod zijn volgens mij niet de enige prijsbepalers... Als de shelflife te lang wordt, zijn er geen aanbieders meer. Wordt het toch lastig als je eens wat verder van Medemblik weg zeilt!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ombouwen naar vol elektrisch (de diesel eruit!) 26 okt 2016 15:16 #778769

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3568
Koop ook meteen een beademingstoestel om het overschot aan koolzuurgas in je bloed weg te ventileren en neem een optie op een flinke partij sodalime om het koolzuurgas in je huis af te vangen! Want die dingen worden dan weer duur!
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ombouwen naar vol elektrisch (de diesel eruit!) 26 okt 2016 15:51 #778786

  • nardus
  • nardus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6101
johannesw schreef :
Zo kan het ook.

Meer info graag !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ombouwen naar vol elektrisch (de diesel eruit!) 26 okt 2016 16:03 #778787

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5948
Yep is ook een idee ! lekker goedkoop blijven ploffen, en straks spotgoedkoop.
als ie goed onderhouden is, dan loop zo iets als een zonnetje.
Baasklusje schreef :
Ik blijf zo lang mogelijk fossiel stoken.
Als straks niemand het meer hebben wil dan wordt het vanzelf spotgoedkoop!
Ik ben de storm, en de windstilte.
Laatst bewerkt: 26 okt 2016 16:41 door peter1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ombouwen naar vol elektrisch (de diesel eruit!) 26 okt 2016 18:27 #778816

  • Pylk
  • Pylk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1213
In de mailing van Nauticlink kwam ik deze twee verwijzingen tegen, Amsterdammertje Cecilia en Olino
Daar vind je waarschijnlijk wel relevante informatie.
De tweede grondwet naast goed zeemanschap is:
\"Memme\'s wetterwille is silerswet!\"

http://www.home.deds.nl/~5a3/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ombouwen naar vol elektrisch (de diesel eruit!) 26 okt 2016 19:12 #778827

De voortstuwing van een boot word niet bepaald door motor vermogen, maar door koppel. Een diesltje heeft een zeer ineffeiciente koppel generatie in verhouding tot het brandstofverbruik. Met een electromotor kun je ieder gewenst koppel genereren bij ieder gewenst vermogen. Juist omdat je het ideale koppel aan de schroef af kunt geven kun je met veel minder vermogen toe omdat de efficientie veel groter is.
een 3kW electromotor zou dus best wel eens net zoveel voortstuwing kunnen leveren als een 10kW diesel in slechte conditie.

Maar daar komt dan ook weer de duivel om de hoek. Niet iedere elektromotor levert de verhouding tussen koppel, toerental en vermogen welke je graag hebben wilt. Dus de ene 3kW motor is zeer zeker de andere niet. Zomaar willekeurig er wat aanhangen gaat bijna gegarandeerd niets opleveren.

Omdat een juist koppel erg belangrijk is kun je met diesel-electrische voortstuwing aardig wat besparen als het op brandstof aankomt. Maar als je maar enkele tientallen liters per jaar gebruikt is het onzin om dat als excuus aan te wenden om de hele boot om te bouwen.
Je hebt een rendementsverlies van ongeveer 20% in het genereren van stroom als je naar een diesel generator kijkt. De electromotor moet dus aanzienlijk beter zijn afgestemd op het juiste koppel om een rendements verbetering te halen voor het gebruik van een diesel generator.

Dus, doe je husiwerk goed, en je krijgt een goed systeem :)
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ombouwen naar vol elektrisch (de diesel eruit!) 26 okt 2016 20:37 #778846

nardus schreef :
johannesw schreef :
Zo kan het ook.

Meer info graag !

Sorry, ik heb nog steeds moeite om foto's bij te voegen.
Heb dit van de engelse site van Beta marine. Als je als zoekvraag hybrid intikt krijg je de gewenste informatie over een bedrijf dat hybrid systemen levert met verschillende motoren oa. Beta en Yanmar.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ombouwen naar vol elektrisch (de diesel eruit!) 26 okt 2016 20:37 #778847

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5172
Peper schreef :
@John 338:

Hoe ga je het toerental van de schroef regelen? Eénvoudig is een ster/driehoek schakelaar die dan 'stop', 'ster vooruit' en 'driehoek vooruit' (en 2 standen achteruit natuurlijk). Dat is niet lekker regelen. Ik neem aan dat je wat subtieler wilt regelen. Dan heb je een frequentie omvormer nodig. Die doet eigenlijk hetzelfde als de 12/230/400V omvormer, alleen de frequentie van de stroom wordt geregeld. Dan heb je al het verlies van 2 omvormers dat je extra moet opwekken..

Met een ster/driehoek schakeling regel je geen toeren, alleen koppel.
Het toerental is afhankelijk van de frequentie en kan bij een draaistroom motor alleen met een frequentie regelaar geregeld worden.

Let ook op dat de aanloop stroom van een elektromotor tot 8x hoger is als zijn nominaal stroom.
Dus dat moet een eventuele omvormer wel kunnen ophoesten.
Deze aanloopstroom kan door gebruik van een frequentie regelaar wel beperkt worden.

Ik wil je ook nog even wijzen op het feit dat bij een 3kw elektromotor de 3kw normaal gesproken voor het mechanisch vermogen staat, het elektrisch vermogen is dus nog wat hoger.

Let bij de keuze van de omvormer ook op of het vermogen in kw of in VA is gegeven.


Verder wel een gaaf experiment
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ombouwen naar vol elektrisch (de diesel eruit!) 26 okt 2016 20:59 #778851

  • Minim
  • Minim's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 697
Ik zit er ook over te denken, maar ga eerst proberen mijn Renault RC8D te reviseren.

Bij dat denken en door het recente topic elektrisch varen
ben ik op de GoldenMotor BLDC motor gestoten van 3kw 48V met waterkoeling, in Nl te bestellen met controller 3kW 48V watergekoelde motor. Prijs is beetje hoger, maar in de orde van grootte die je noemde. Ik vind deze motor erg interessant. Is ook via de leverancier te bestellen.

Persoonlijk zou ik geen twee regelaars achter elkaar willen, eerst een om van 48V gelijkspanning 230 V wisselspanning te maken en dan een frequentieregelaar oid om de 230V motor aan te sturen. Dat is toch 2 keer verlies, en 230 hoeft van mij niet zo in die boot. Ik weet niet of er frequentieregelaars voor 230V motoren zijn die op 48V gelijkspanning werken.
Groet, Ambro
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ombouwen naar vol elektrisch (de diesel eruit!) 26 okt 2016 21:13 #778855

  • Ome Ed
  • Ome Ed's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 308
Erikdejong schreef :
De voortstuwing van een boot word niet bepaald door motor vermogen, maar door koppel. [........]

P = T x omega

Hierbij is P het vermogen in Watt [W], T het koppel in Newton meter [Nm] en omega de hoeksnelheid in radialen per seconde [rad/s].

Het gaat dus niet alleen om vermogen en evenmin alleen om koppel. Wel van belang is de koppelkromme van de krachtbron. Deze is bij een elektromotor veel vlakker.

De schroef heeft geen weet van de krachtbron en ziet alleen koppel en hoeksnelheid aan de schroefas;
1 Nm = 1 Nm ; 1 pk = 1 pk
Unmündigkeit ist das Unvermögen, sich seines Verstandes ohne Leitung eines anderen zu bedienen. Selbstverschuldet ist diese Unmündigkeit, wenn die Ursache derselben nicht am Mangel des Verstandes, sondern der Entschließung und des Muthes liegt, sich seiner ohne Leitung eines anderen zu bedienen....
Laatst bewerkt: 26 okt 2016 21:14 door Ome Ed.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.295 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl